Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general

Pròxims Esdeveniments

© J.Francisoc Arribas

El desenvolupament hoteler al Marroc, una oportunitat per als arquitectes

Amb un creixement de visitants promig al voltant del 10% anual des de 2017, el turisme és un sector clau pel Marroc i el creixement de la seva economia.

Les marques internacionals, fins fa ben poc amb una presència gairebé testimonial al país, han desplegat els seus tentacles de nord a sud, professionalitzant el sector i incorporant les noves tendències del disseny hoteler al seus projectes.

Exemples n’hi ha molts, i entre ells trobem el gran projecte en marxa al voltant de la llacuna de la ciutat de Nador, a la riba del Mediterrani, que pretén revaloritzar la riquesa natural de la zona, i que inclou un nou port esportiu i diversos hotels; i l’aparició de nous complexes turístics a la costa Atlàntica, a la zona de Taghazout, petit poblat pesquer pròxim a Agadir i destí desitjat pels amants del surf d’arreu del món.

Però el potencial pel desenvolupament del Marroc és enorme, i no és protagonitzat únicament pel sol i la platja. També podem trobar nous projectes hotelers a la zona balneària de Moulay Yacoub, prop de l’històrica ciutat de Fes, i no crec que triguem gaire a sentir parlar de nous projectes al voltat de la neu i de les dues estacions d’esquí ja existents al país.

... I encara ens queda el desert, un dels destins obligats quan visitem el Marroc, i on un grup hoteler català ha sabut avançar-se a tothom i protagonitzar un creixement exponencial els darrers anys, sent envejats inclús per les grans marques internacionals: Es tracta del Grup Xaluca, que com ells mateixos expliquen a la seva pàgina web, va néixer del somni compartit d’un guia beduí i un aventurer català que un dia van creuar els seus camins. Actualment tenen oberts 6 establiments, amb la idea d’obrir-ne dos més pròximament, convertint-se així molt probablement en el grup hoteler més important del sud del Marroc.

Òbviament, aquest creixement del sector hoteler suposa i suposarà els propers anys una oportunitat pels arquitectes, dissenyadors i interioristes al país, i molt probablement en breu a la resta del continent africà.

Bon exemple d’aquest interès cada cop més important pel sector hoteler ha estat la 5ª edició del “Real Estate Developpement Summit North Africa”, celebrada el passat mes d’Abril a Casablanca, i on vaig tenir el plaer de ser convidat per participar a una de les taules rodones programades i que tenia com a títol “La influencia del disseny en la definició de l’ADN dels hotels de les marques internacionals i independents”

L’objectiu de la trobada era compartir amb col·legues d’altres racons del món la nostra experiència i visió del disseny d’hotels, tant en projectes de renovació com de nova planta.

La presència de dos companys de reconegut prestigi: Hussam Chakouf, arquitecte associat de l’estudi de Zaha Hadid a Londres, i del David Hodkinson, director de Noor Studio a Vietnam, fa evident l’ interès que hi ha pel Marroc i pel continent africà en aquest moment entre els dissenyadors de tot el món.

Durant la xerrada vam tenir l’oportunitat de parlar dels llibres de disseny i d’estil de les diferents marques hoteleres, de l’ importància de l’ identitat per les submarques, o de la manca de flexibilitat que en ocasions trobem quan tenim equips externs que ens marquen els límits a respectar. Però també de temes més atractius per la majoria dels assistents, com la necessitat d’integrar l’estil local al projecte,el bon ús del disseny com a mitjà per reduir el consum energètic dels hotels o l’ importància de la creativitat per millorar l’aprofitament de les zones comuns o dels espais menys utilitzats, i que permet augmentar la rendibilitat de l’establiment turístic.

Finalment, i com es tendència actualment en gairebé tots els àmbits de consum, va ser l’ocasió  per parlar de l’arribada del públic millenial al consum hoteler, i com ha influenciat en el ràpid desenvolupament del concepte smart hotel, o hotel ultra connectat, i de l’ importància del disseny per a provocar “experiències” en aquests clients, que ràpidament transmetran a les xarxes socials, augmentant la notorietat del nostre hotel.

Juan Francisco Arribas, arquitecte. Corresponsal del COAC a Casablanca, Marroc

Versió per a imprimirPDF version
Tornar